Sport stats

19-02-2021 | 13:07

Je komt om allerhande cijfers tegenwoordig en iedereen lijkt wel statistiek te begrijpen tegenwoordig met alle R waarden en percentages van het een of het ander. Daarom even een stukje over mijn persoonlijke sportstatistieken in mijn weg naar de Xterra in Belgie. 

 

Belangrijkste statistiek: 24% van mijn sponsor target binnen. Dus stuur de pagina gerust door aan anderen!

Om voortgang in mijn training te meten hou ik allerhande statistieken bij via mijn sporthorloge, hartslagmeter en ... weegschaal. Hoe lager mijn vetpercentage, hoe harder ik loop en hoe minder energie verspil als ik de berg op moet (naar beneden weegt helaas niet op tegen naar boven :) ). 

Wist je dat afname in je gewicht recht evenredig is bij de snelheid waarmee je hardloopt. dus 10% gewichtsverlies = 10% sneller lopen. Statistieken voor berg op hardlopen zijn er niet maar zal ik komende tijd proberen te verzamelen.

Even wat stats en trainingsdoelen op een rijtje

gewicht: 85

Vet: 20,8 = 85*20.8  moet tussen de 13-15% komen te liggen (nog ongeveer 10kg afvallen)

Spier 66 kg schoon aan de haak

VO2 Max: 47. Dit is de zuurstofvolume per minuut per kg lichaamsgewicht. Dit dient rond de 50 te liggen. 

Fietsen zonder verzuring: 247 Wat. Hoe meer wat per kg lichaamsgewicht hoe sneller je de berg op gaat. Naar beneden is meer techniek en durf bij mountainbiken

Hardlopen drempel: 5.25 minuten per km.

Komt er dus op neer dat ik nog heel wat moet trainen en vetpercentage naar beneden krijgen. Naast techniek bij het fietsen, zwemmen en lopen zijn dit de parameters waar ik iets aan kan doen. De rest is volhouden en hopen op weinig lekke banden, kapotte veters etc. 

Over een maand een update over de statistiek, en straks een 60 min. looptraining in aanloop naar het weekend waar zondag de eerste brick training op het programma staat met hopelijk foto's van een zonnig ritje.